Magazine: heavy lifting and exceptional transport

12 april 2017

De MAN zwaar transport trekkers


Geschreven door John Jansen

Als de te transporteren ladingen bijzondere afmetingen of een zware massa hebben, dan is het inschakelen van professionals met de know-how voor het transport van speciale ladingen van groot belang. MAN zware trekkers zijn de perfecte oplossing voor dit soort transporten. Geen taak is te moeilijk nen geen lading is te zwaar. Er liggen elke dag uitdagingen voor het uitvoeren van speciaal transport. Bedrijven moeten die taken niet alleen uitvoeren. De nadruk ligt ook op het verhogen van prestaties en het verlagen van de kosten en dat betekent een efficiënte inzet van mens en machine.

MAN levert zwaar transport trekkers op maat, al is de MAN zwaar transport trekker ook gewoon een trekker die ‘af fabriek’ wordt geleverd. Speciale opties zijn leverbaar. Voor het bijzonder transport heeft MAN de Euro 6 vierasser met een nieuwe aandrijflijn in haar produktlijn. MAN ontwikkelde speciaal voor dit soort transporten de D38 zes-cilinder motor met het vermogen dat nodig is voor betrouwbare prestaties. De standaard koppelomvormer koppeling zorgt voor een veilige, comfortabele en vrijwel slijtagevrij aandrijving waardoor het mogelijk is om met grote nauwkeurigheid te kunnen manoeuvreren. Tijdens het rijden wordt de koppelomvormer koppeling ingeschakeld, zodat speciale ladingen efficiënter kunnen worden getransporteerd.

De combinatie van TurboEVBec® en retarder levert efficiënte, effectieve remkracht en is afgestemd op het motortoerental, terwijl de kracht van de retarder afhankelijk van de voertuigsnelheid.

Optimale en permanente remkracht is beschikbaar bij alle snelheden. De interactie van de twee systemen wordt automatisch gecontroleerd, zonder tussenkomst van de bestuurder. De combinatie van deze systemen biedt indrukwekkende remkracht van maximaal 1.226 Pk (900 kW) over een zeer breed scala van toepassingen. De nieuwe vier-assers zijn verkrijgbaar in twee vermogens van 427 kW (580 pk) en 471 kW (640 pk) en de drie gewichtsklassen tot 250 ton. De cabine kan worden gekozen als varianten XL, XLX, XXL. De aangedreven tandemas kan worden geleverd als een blad en/of lucht geveerde variant. Nieuw is de werking als ballast voertuig met een airsprung achteras. De voertuigen zijn af fabriek leverbaar met het stuur aan de linkerzijde of aan de rechterzijde.

Er is grote verscheidenheid is het standaard MAN programma van zware trucks.

Ongeacht het vervoer van 90, 120, 160 of 250 ton, de door MAN gefabriceerde trucks zijn de marktleiders met betrekking tot efficiëntie. Innovatieve technologie is de basis voor winstgevendheid en betrouwbaarheid. Hieronder zijn slechts een paar voorbeelden van MAN zwaar transport trekkers.

Universeel en economisch

Configuratie        Vermogen                             Torque                   Versnellingsbak                  Bruto treingewicht

6×2/4                       368 kW (500 pk)                 2500 Nm               Manual                                    90 t

6×2/4                       368 kW (500 pk)                 2500 Nm               Automatic                              90 t

6×2/4                       397 kW (540 pk)                 2700 Nm               Automatic                              90 t

6×2/4                       427 kW (580 pk)                 2900 Nm               Automatic                              90 t

De liftbare voorloopas en de hypoïde achteras zorgen voor een zeer efficiënt en zuinig voertuig met een breed toepassingsgebied.

Individueel

6×4                            368 kW (500 pk)                 2500 Nm               Manual                                    180 t

6×4                            368 kW (500 pk)                 2500 Nm               Automatic                               90 t

6×4                            397 kW (540 pk)                 2700 Nm               Automatic                              120 t

6×4                            427 kW (580 pk)                 2900 Nm               Automatic                              120 t

6×4                            471 kW (640 pk)                 3000 Nm               Automatic                              120 t

Variabel: tandem-assenstel met blad en/of lucht geveerde ophanging, selecteerbaar als hypoid of planetaire assen. Normaal of middelhoge hoogte.

Aandrijving op aanvraag

6×6 HydroDrive 368 kW (500 pk)                2500 Nm               Manual                                    120 t

6×6 HydroDrive 368 kW (500 pk)                2500 Nm               Automatic                               70 t

Bijzonderheden: MAN HydroDrive® aandrijving op aanvraag. Geen toename brandstofgebruik door het gebruik van een tussenbak en differentiële versnellingsbak

Historie

De Duitse producent van MAN trucks (Machinenbau-AG Nürnberg) is opgericht in 1841, maar in het jaar 1908 werd de naam veranderd in Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesellschaft.

De productie was voornamelijk gericht op de bouw van scheepsmotoren, maar in 1915 werd met de Zwitserse fabrikant SAURER Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer opgericht. In de plaats Lindau kwam de eerste fabriek waar trucks werden geproduceerd met een laadvermogen van 5 ton en een benzinemotor van 37 Pk. Na ongeveer één jaar werd de fabriek verplaatst naar Neurenberg en werd de productie uitgebreid. MAN behoort tot de pioniers van de vrachtauto’s. Het was het eerste merk dat dieselmotoren standaard toepaste en ook de eerste met direct ingespoten diesels. De fabriek MAN en Rudolf Diesel werkten nauw samen aan de verfijning van de diesel. Ook cabines werden steeds vernieuwd. Volgens de fabrikant is bijvoorbeeld de MAN Commander ‘ontworpen rondom de chauffeur’. Dit uitgangspunt had ertoe bijgedragen dat de cabineruimte belangrijk ruimer was dan die van zijn voorganger: uitwendig 244 cm breed en 216 cm lang. De inwendige hoogte bedroeg 166 cm. Zowel de chauffeurs- als de bijrijdersstoel was luchtgeveerd.

Vanaf de zeventiger jaren groeide het bedrijf ook door middel van overnames. In 1972 werd als eerste Büssing (Duitsland) overgenomen. In 2000 volgden NEOPLAN (bussen), ERF (Groot-Brittannië) en Star (Polen). MAN Nutzfahrzeuge Österreich AG werd in 2004 opgericht en werden de Oostenrijkse truckfabrikanten ÖAF en Steyr (Oostenrijk) onderdeel van MAN. Inmiddels maakt MAN en SCANIA onderdeel uit van het Duitse Volkswagen concern.

MAN heeft diverse keren de prestigieuze titel “Truck van het jaar” gewonnen.

Geschreven door John Jansen

Laatste berichten